Rozsądek na zakupach – część II

Rozsądek na zakupach - część II

Myślisz, że znasz już wszystkie triki stosowane przez sklepy? Zapraszamy na kolejną część cyklu dotyczącego pułapek zastawianych na konsumentów. Uwaga na nietypowe pojemności, programy lojalnościowe, kolory czy zbyt duże wózki sklepowe!

Niestandardowe pojemności – widzisz bardzo atrakcyjną cenę produktu – jednak na pierwszy rzut oka – jego pojemność wydaje się być nietypowa. To częsty zabieg stosowany w dyskontach – produkty oferowane są w lepszych cenach, niż w innym sklepach, mają jednak inne pojemności. Zamiast 2 litrów napój ma tylko 1,75l;, a piwo w puszce zamiast standardowego pól litra – tylko 400 ml.

Podwyższanie cen przed promocjami – cena produktu zostaje obniżona o 40 proc. Niemal dla każdego to kusząca okazja. Warto jednak sprawdzić, ile wwynosiła jego cena…na dwa tygodnie przed promocją. Handlowcy czasami posuwają się do nieuczciwych trików – nad kilka dni przed planowaną promocją, mocno podnoszą cenę produktu – aby móc zaoferować większy upust.

Programy lojalnościowe – coraz więcej sieci oferuje własne programy lojalnościowe. Oczywiście nie ma w nic nic złego. Bardzo często jednak ilość punktów koniecznych do zdobycia nagrody jest niewspółmierna do naszych zakupów. Jeśli możemy zakupić gdzieś dany produkt dużo taniej – nie zważajmy na programy lojalnościowe, których jesteśmy członkami. Potencjalne zyski potrafią być powiem prowizoryczne.

Kolory – obok muzyki, także kolor odgrywa ważną rolę w naszych wyborach. Ludzie chętniej wchodzą do sklepu, który na zewnątrz pała ciepłymi kolorami: czerwienią, oranżami, żółcią. W środku jednak powinna już dominować bardziej stonowana kolorystyka i znacznie zimniejsza. Niebieski, fiolet lub zieleń zachęcają do większych zakupów, relaksują, a kolor niebieski dodatkowo kojarzy się z profesjonalizmem i doświadczeniem.

Wózki i duże koszyki – sklepowe koszyki i wózki są coraz większe. Wszystko po to abyśmy mogli wrzucić do nich większą liczbę produktów. Chociaż może wydawać się to nieprawdopodobne istnieje grupa konsumentów, która wstydzi się skończyć zakupy z wózkiem/koszykiem zapełnionym tylko w niewielkim stopniu. Kupuj tylko tyle – ile potrzebujesz.

Prawa strona – duża część sklepów prowadzi klientów z prawa do lewa. Jako, że w Polsce ruch jest prawostronny, nasz mózg z przyzwyczajenia wybiera chętniej prawą stronę niż lewą. Dlatego produkty częściej wybieramy z alejek znajdujących się właśnie po prawej stronie.

źródła:gazeta.pl/kontostudenta.pl/bussinesinsider

5 thoughts on “Rozsądek na zakupach – część II

  1. Widać, że pisane przez studenta, ale kulturoznawstwa chyba.
    „Potencjalne zyski potrafią być powiem prowizoryczne.”
    Co to są prowizoryczne zyski? Chyba chodziło o iluzoryczne…
    O kolorach i ich wpływie na nastrój też autor nie ma zielonego pojęcia. Kolor niebieski nie kojarzy się z profesjonalizmem tylko z nowoczesnością, nowymi technologiami i energicznością, stąd też większość firm z branży IT ma ten kolor w logotypie. Na temat reszty nawet nie chce mi się mówić. Bardzo słaby artykuł

  2. Artykuł dobry, szkoda że pominięto zawartości i „pułapki” półki z „promocjami” ze względu na upływający termin przydatności do spożycia. Już kilka razy przeglądałam takie artykuły w sklepie Tesco i są one źródłem dochodu naciągaczy 😉 Przykładowo termin czekolady kończy się za 2 dni a jej cena spadła o 20-40 gr.Jeśli ktoś nie wie ile ona kosztuje normalnie to nabierze się na coś takiego. Za to sklepy Alma oferują dużo lepszą półkę z promocjami np: nabiału czy wędlin. Można kupić ciekawe jogurty czy wędliny za pół ceny – jest to lepszy zysk dla samego klienta i dobra reklama dla sklepu 😉

  3. Hehe dobre sobie jak potrzebuję jednego produktu to biorę go w rękę, jeszcze żaden ochroniarz mnie nie zaczepił.

  4. Człowiek zawsze dowiaduje się czegoś nowego, dobre rady trzeba pamiętać szczególnie na zakupach.

  5. przewaznie brakuje mi rozsadku na zakupach, zwlaszcza w sklepach z butami, jak juz wejde to w 95% wychodze z para butów, moj sposob w ogole poprostu po sklepach nie chodzic

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>